Er is een familielid overleden

Als een familielid is overleden moet u als nabestaande veel zaken regelen. U hoeft het overlijden van bijvoorbeeld uw partner niet aan ons door te geven. Die informatie krijgen wij van de gemeente. Wel hebt u mogelijk een verklaring van erfrecht nodig.

Aantonen dat u erfgenaam bent

In een verklaring van erfrecht staat wie de erfgenamen zijn. Hiermee kunt u als nabestaande aantonen dat u erfgenaam bent. Deze verklaring van erfrecht vraagt u aan bij de notaris. Dit is verstandig als u een huis, gebouw, stuk grond of een teboek gesteld schip erft.

Huis op naam zetten na overlijden partner

Is uw partner overleden, maar staat er bijvoorbeeld nog een huis op zijn of haar naam? Dan kan de notaris op uw verzoek een verklaring van erfrecht laten inschrijven bij het Kadaster. Na de inschrijving staat niet langer de overledene, maar de erfgenaam als eigenaar vermeld. De inschrijving van een verklaring van erfrecht is gratis. Wel kan de notaris de kosten voor onderzoek en administratie bij u in rekening brengen.

Voordelen van inschrijving 

Nadat uw verklaring van erfrecht bij ons is ingeschreven, staat de erfgenaam als eigenaar geregistreerd. Zo is de erfenis goed geregeld. Dit houdt het volgende in:

  • Alle brieven en kosten gaan naar de juiste persoon
    Doorlopende kosten worden op tijd doorberekend aan de rechtmatige eigenaar. Zo ontvangt u de WOZ-beschikking op uw naam en niet gericht aan ‘de erven van’. 
  • Geen onverwachte kosten bij verkoop
    U wordt als nabestaande niet onverwacht geconfronteerd met extra kosten wanneer u de geërfde woning of grond vervolgens verkoopt.
  • Snellere afhandeling
    Als de informatie over bijvoorbeeld het huis, de grond of boot na overlijden snel op orde is, hoeven overheidsorganisaties achteraf minder te verbeteren. De afhandeling is daardoor sneller achter de rug.

Nadelen als u geen verklaring van erfrecht laat inschrijven

Als u niet als erfgenaam in staat geschreven, blijft het huis, gebouw, de grond of boot op naam van de overledene staan. Dat heeft veel nadelen. Bijvoorbeeld:

  • Vertraging bij verkoop
    Als het niet duidelijk is wie de eigenaar van een woning is, kan de verkoop vertraging oplopen. Of zelfs niet doorgaan. 
  • Geen hypotheek kunnen afsluiten
    U kunt alleen een hypotheek afsluiten op een woning als u als eigenaar geregistreerd staat.
  • Hogere kosten bij afhandeling erfenis
    Hoe langer u wacht met het inschrijven van een verklaring van erfrecht, hoe duurder het mogelijk wordt. Zeker als er geen testament is, kan het lang duren voordat duidelijk is wat van wie is.

Vraag en antwoord

Nee, de gemeente geeft dit automatisch door via de Basisregistratie Personen (BRP). 

Alleen een notaris kan een verklaring van erfrecht laten inschrijven bij het Kadaster. Wilt u hier meer over weten of een verklaring laten inschrijven? Neem dan contact op met een notaris.

Het inschrijven van een verklaring van erfrecht bij het Kadaster is gratis. Maar de notaris berekent u waarschijnlijk wel kosten. Bijvoorbeeld voor het opmaken van de verklaring van erfrecht. Wilt u weten hoeveel dat kost? Informeer dan bij de notaris. 

Als een nalatenschap bestaat uit onroerend goed in het buitenland, kan een Europese verklaring van erfrecht een oplossing bieden. Hebt u hier vragen over? Neem dan contact op met een notaris. 

Bel met de klantenservice. Dit kan op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur. U kunt uw vraag ook via het contactformulier of de chatfunctie stellen.

 

 

Handige links

Notaris over woning erven

Een woning erven, wat komt erbij kijken? Over verkoop, erfgenamen die er blijven wonen, het bepalen van de waarde en erfbelasting.