Terug naar vorige pagina

BAG voor afnemers

De gegevens die we beheren binnen de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) zijn belangrijk voor overheden. Maar ook voor onze andere afnemers, zoals instellingen en bedrijven. Bent u zo’n afnemer? Dan kunt u gebruik maken van verschillende producten.

Gegevens van adressen en gebouwen

Het Kadaster beheert de Landelijke Voorziening BAG (LV BAG). We stellen de gegevens van adressen en gebouwen onder meer beschikbaar aan:

  • organisaties met een publieke taak
  • instellingen
  • bedrijven

Belangrijk voor de overheid

Om een goede dienstverlening te kunnen bieden, heeft de overheid gegevens uit de BAG nodig. Deze BAG-gegevens zijn bijvoorbeeld belangrijk voor:

  • de openbare orde en veiligheid
  • de bestrijding van fraude
  • het voorbereiden van nieuw beleid

Ook belangrijk voor instellingen en organisaties

Daarnaast zijn de BAG-gegevens ook interessant voor instellingen en bedrijven. Enkele voorbeelden van waarvoor zij de BAG-gegevens gebruiken:

  • energiebedrijven: voor assetmanagement
  • woningcorporaties: voor vastgoedbeheer en beleidsontwikkeling
  • banken, postorderbedrijven, nutsbedrijven en andere organisaties met veel klanten: om de kwaliteit van klantenbestanden te verbeteren
  • verzekeringsmaatschappijen: voor risicoberekening en schade-afhandeling aan vastgoedobjecten
  • leveranciers van geo-informatie en adressenbestanden: om te combineren met andere informatie waardoor ze BAG-gegevens verrijken

BAG producten

Bij het Kadaster kunt u gegevens uit de LV BAG opvragen. U kunt hiervoor gebruikmaken van verschillende producten. Welke producten dat zijn, ziet u op de pagina BAG-producten. Hebt u hulp nodig bij het vinden van het juiste product? Gebruik dan de Keuzehulp BAG producten.

BAG Gebruikersdashboard

Bent u op zoek naar gegevens van en over de LV BAG? Bekijk dan het BAG Gebruikersdashboard. In dit dashboard vindt u verschillende rapportages. Zo ziet u bijvoorbeeld hoe hoog de actualiteit en de kwaliteit van de LV BAG zijn, hoe vaak verschillende BAG producten worden gebruikt en hoe vaak de verschillende soorten objecten in de BAG zijn geregistreerd. 

Naar pagina BAG Gebruikersdashboard
 

Vraag en antwoord

Bent u een gebruiker van de BAG en bent u op zoek naar meer informatie? Of wilt u actiever betrokken worden bij de BAG? Hieronder hebben wij voor u een aantal handige links op een rij gezet.

In de BAG Viewer kunt u een fout in de registratie melden door middel van een terugmelding.
Meer informatie over een terugmelding en wat er daarna gebeurt leest u op de pagina Fout in BAG melden.

Meld u aan voor de nieuwsbrief BAG via het aanmeldformulier
Of stel een RSS-feed in voor de BAG-nieuwsberichten. Hoe dit werkt leest u op de pagina RSS-feeds Kadaster

Een overzicht van de documentatie die nu over de Landelijke Voorziening BAG beschikbaar is, vindt u op de pagina BAG-documentatie.

Het BAG Gebruikersoverleg is de plek waar bronhouders en afnemers elkaar op operationeel niveau ontmoeten. Afnemers delen hun ervaringen met het gebruik van de BAG. Bronhouders geven aan welke procedures en werkwijzen ze hanteren bij het bijhouden van de BAG. Tijdens het BAG Gebruikersoverleg bespreken afnemers en bronhouders wensen, verzoeken, werkwijzen en problemen die ze in de praktijk tegenkomen.

Lees meer op de pagina BAG Gebruikersoverleg

Hebt u een wens met betrekking tot de BAG? Laat het ons weten via het contactformulier Contact over BAG. De wensenlijst over de doorontwikkeling van de BAG is te vinden op Github.com.

Bel met de klantenservice BAG. Dit kan op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur op telefoonnummer 088 - 183 34 00. Of stel uw vraag via het contactformulier.