U kunt uw boot of schip laten registreren in de openbare registers van het Kadaster. Dit geldt voor beroepsvaartuigen, maar ook voor woonboten, zeiljachten en andere pleziervaartuigen. Ook een schip dat nog in aanbouw is, kunt u laten registreren.

Natuurlijk kunt u het ook weer laten uitschrijven uit het scheepsregister. Dat is bijvoorbeeld nodig als het schip niet meer bestaat, of als u het in het buitenland wilt registreren.

Waarom een schip of boot registreren?

  • Registratie (teboekstelling) is het enige bewijs dat u de rechtmatige eigenaar bent van een schip.
  • U kunt een hypotheek aanvragen op uw boot of schip.
  • Als een boot of schip na eventuele diefstal wordt teruggevonden, is snel bekend wie de rechtmatige eigenaar is.
  • U kunt een zeebrief aanvragen zodat u in internationale wateren kunt varen.

Stappenplan zeeregistratie

Wilt u met uw schip op open zee varen met een zeebrief? Dan moet uw schip onder Nederlandse vlag worden geregistreerd. Hiervoor doorloopt u een aantal stappen: 

1. Meld uw schip aan bij ILT

U meldt uw zeeschip eerst aan bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Daar krijgt u een uniek identificatienummer voor het schip: het NSI-nummer. Gaat het om een koopvaardijschip? Dan kunt u ook een voorlopige zeebrief aanvragen, zodat u direct mag varen. Meer informatie daarover vindt op de website van ILT

2. Vraag een Nationaliteitstoets aan bij het Kadaster

U vraagt een Nationaliteitstoets zeeschip aan. Als het schip aan de voorwaarden voldoet, ontvangt u een Mededeling nationaliteit. Meer informatie vindt u op de pagina Nationaliteitstoets zeeschip.

3. Vraag teboekstelling aan bij het Kadaster

Met de Mededeling nationaliteit kunt u het schip nu te boek laten stellen. Dan is het eigendom van uw schip bij ons geregistreerd. Daarna brengen wij een brandmerk aan op uw zeeschip. U vindt meer informatie hierover op de pagina Teboekstelling schip

4. Inschrijving door ILT in het vlagregister

Wij geven aan ILT door dat het zeeschip te boek gesteld is en een brandmerk heeft. Zij laten u dan weten wanneer u de zeebrief aan kunt vragen. Wanneer u de aanvraag gedaan hebt, schrijven zij u in het vlagregister in en sturen ze u de zeebrief. Dan is de zeeregistratie afgerond.

Registratie en beveiliging

Teboekstelling schip

€ 630,-
  • onmisbaar bij afsluiten van hypotheek
  • ontvang een uniek registratienummer
  • inclusief eigendomscertificaat
Naar Teboekstelling schip

Aanbrengen microdots schip

€ 157,-
  • unieke onzichtbare beveiliging
  • levensduur van minimaal 20 jaar
  • extra beveiligd bij diefstal
Naar Aanbrengen microdots

Vraag en antwoord

Voor het afsluiten van een hypotheek is registratie in de openbare registers van het Kadaster verplicht. Ook een schip dat nog in aanbouw is, kunt u laten registreren. Registratie in onze openbare registers maakt u bij een schip in aanbouw niet automatisch eigenaar. De eigendomsoverdracht moet u vastleggen in het contract met de werf. 

De notaris heeft voor het inschrijven van een hypotheek op een schip in aanbouw een officiële verklaring van niet voltooiing nodig. Daarin staat dat het schip in aanbouw is. Deze verklaring kunt u bij ons aanvragen. Meer informatie vindt u op de pagina Verklaring van niet-voltooiing schip.

U schrijft uw eigendom bijvoorbeeld uit als de boot of het schip gesloopt of vergaan is, of als u het bij een buitenlands kadaster registreert. Het is ook mogelijk een schip in aanbouw uit te schrijven. Na de uitschrijving ligt het eigendom van uw schip niet meer vast in de openbare registers. Meer informatie vindt u op de pagina Doorhaling teboekstelling schip.

Nee, alle genoemde bedragen zijn vrij van btw.

Bel met de klantenservice Schepen. Dit kan op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur op telefoonnummer 088 - 183 40 63. Of stel uw vraag via het contactformulier.